Mistrzowie Ortografii

Opublikowano: poniedziałek, 29, kwiecień 2024

mistrzortografii1

Zasady polskiej ortografii i interpunkcji nie należą do prostych. Trudno jest je wszystkie opanować, zwłaszcza że wśród licznych reguł jest sporo wyjątków. Uczniowie czterech podstawówek z terenu naszej gminy postanowili sprawdzić swoje umiejętności językowe i przystąpili do II Międzyszkolnego Dyktanda organizowanego przez naszą szkołę.

O tytuł Gminnego Mistrza Ortografii 2024 walczyło 29 uczniów z klas VI-VIII. Konkurs odbył się 20 marca, a tekst dyktanda został starannie wybrany, aby wprowadzić uczestników w klimat rozpoczynającej się właśnie wiosny. Oto jego fragment: „Trawa zazieleniła się, a pąki kwiatów rozwinęły. Nawet nieśmiała zazwyczaj hortensja zwróciła swe jasnoróżowe płatki ku słońcu. Ptaki ćwierkały radośnie, skakały po gałązkach drzew niczym pląsające primabaleriny, pszczoły brzęczały wesoło, zapylały kwiaty i zbierały nektar na miód, a w oddali słychać było delikatny szum Wisły”.

Już te trzy zdania pokazują, że dyktando nie należało do najłatwiejszych. Mimo to jury nagrodziło aż sześcioro uczestników. Doskonale poradzili sobie oni ze wszystkimi pułapkami językowymi. Nie mieli problemów z poprawnym zapisaniem takich słów jak: hortensja, nieopodal, hasać czy Aleje Warszawskie. Udowodnili, że polska ortografia i interpunkcja nie ma dla nich tajemnic.

Laureatami II Międzyszkolnego Dyktanda zostali:

  1. Eliza Florek – Gminny Mistrz Ortografii 

Szkoła Podstawowa im. Z. Przewłockiej w Woli Gałęzowskiej

  1. Wiktoria Skoczylas – I Wicemistrz Ortografii

Szkoła Podstawowa im. K. Koźmiana w Bychawce

  1. Kamil Makuła – II Wicemistrz Ortografii

Szkoła Podstawowa im. Z. Przewłockiej w Woli Gałęzowskiej

Wyróżnienia otrzymali:

  1. Maria Babula – Szkoła Podstawowa im. F. Lebiedy w Starej Wsi Drugiej
  2. Maria Powęzka – Szkoła Podstawowa im. Z. Przewłockiej w Woli Gałęzowskiej
  3. Mateusz Kowalczyk - Szkoła Podstawowa im. F. Lebiedy w Starej Wsi Drugiej

Tegoroczna edycja konkursu została objęta honorowym patronatem burmistrza Bychawy. Podczas oficjalnego ogłoszenia wyników konkursu, które miało miejsce w Sali konferencyjnej, Pan Janusz Urban osobiście wręczył dyplomy i nagrody laureatom oraz wyróżnionym uczniom.

Wszystkim uczestnikom oraz ich opiekunom dziękujemy za przystąpienie do konkursu, zwycięzcom gratulujemy i zapraszamy do udziału w kolejnej edycji

„Spotkanie wielkanocne z rodzicami”

Opublikowano: wtorek, 26, marzec 2024

wielkanoc24 3

22 marca 2024 w naszym oddziale przedszkolnym odbyło się wielkanocne spotkanie dzieci i rodziców na które zapraszane były także młodsze dzieci, które w przyszłości będą chciały uczęszczać do naszej szkoły.

Podczas spotkania nasze przedszkolaki wcielając się w kurczaczki i pisanki wystawiły świąteczne przedstawienie dla rodziców, które zostało nagrodzone gromkimi brawami. Następnie, dzieci bawiły się z rodzicami, wykonywały zadania, które rodzice im sprawdzali. Po tej wspólnej zabawie, wszyscy zabrali się do wicia palm. W wyniku wielkiego zaangażowania dzieci i rodziców, powstały piękne palmy, którymi dzieci mogą udekorować swoje domy. Podczas całego spotkania, panowała radosna, świąteczna atmosfera. Dziękujemy rodzicom za liczne przybycie.

Czytaj więcej: „Spotkanie wielkanocne z rodzicami”

Manifest profilaktyczny

Opublikowano: czwartek, 21, marzec 2024

manifest2

W dniu 27 lutego uczniowie klas I – III uczestniczyli w manifeście profilaktycznym, który był hucznym zakończeniem realizacji projektu ph. „Świat realny jest genialny- zasady bezpiecznego korzystania z internetu”. Na zajęciach dzieci poznały podstawowe zasady właściwego wykorzystania internetu, uczestniczyły w lekcji interaktywnej „Klikam z głową”, nauczyły się śpiewać piosenkę nawiązującą do tematu projektu. Pracując w grupach zadaniowych wymyślały hasła dotyczące bezpiecznego korzystania z sieci, a następnie umieściły je na tablicach. Bilbordy zostały wykorzystane podczas przemarszu wzdłuż ulicy w Starej Wsi Drugiej. Uczestnicy zaprezentowali społeczności lokalnej efekty swojej pracy.

Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie wzbogacili swoją wiedzę na temat zagrożeń czyhających w sieci, a także przekazali te informacje mieszkańcom swojej miejscowości.

Czytaj więcej: Manifest profilaktyczny

1 marca – Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

Opublikowano: czwartek, 14, marzec 2024

W tym dniu nasza szkoła już po raz trzeci wzięła udział w ogólnopolskiej akcji „Tropem Wilczym”, która zakłada organizację biegu na dystansie 1963 m. Jest to symboliczne nawiązanie do 1963 roku, kiedy zginął ostatni z Żołnierzy Wyklętych. Obchody tego święta rozpoczęliśmy od krótkiego spotkania w świetlicy, gdzie uczniowie obejrzeli animację na temat bohaterów antykomunistycznego podziemia, poznali ich sylwetki oraz motywy postępowania. Następnie wzięliśmy flagi, portrety żołnierzy niezłomnych  i przy dźwiękach patriotycznej muzyki wyruszyliśmy w drogę. Ze względu na bezpieczeństwo uczniów większość dystansu pokonaliśmy marszem. Bieg odbył się na jednym z odcinków wyznaczonej trasy. W akcji wzięli udział uczniowie klas IV – VIII, a zwycięzcami biegu zostali: Mirosław Lech, Bartłomiej Boguń i Marcel Bryk.

Dzień Języka Ojczystego w naszej szkole

Opublikowano: czwartek, 14, marzec 2024

djo2

21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Święto ma służyć promocji języka, a jego przesłaniem jest ochrona języków ojczystych.

Nasza szkoła, jak każdego roku, upamiętniła ten dzień. Na lekcjach języka polskiego, zajęciach z wychowawcą oraz szkolnych korytarzach uczniowie klas starszych brali udział w grach i zabawach językowych. Były to m.in. łamańce językowe, które dało się odczytać tylko za pomocą lusterek, memory oraz wykreślanka wyrazowa. Te dwie ostatnie gry są podsumowaniem innowacji pedagogicznej „Słówko tygodnia”, przeprowadzanej od początku roku szkolnego. To działanie obejmuje klasy IV -VI, a ma na celu rozwijanie słownictwa, ćwiczenie poprawności ortograficznej, poznawanie wyrażeń synonimicznych i antonimicznych, aby urozmaicać wypowiedzi pisemne, ustne oraz poznawać bogactwo naszego języka.

Dzień Języka Ojczystego to doskonała okazja, aby utrwalić poznawane co tydzień słowa, a także „pochwalić się” ich znajomością. Dotąd uczniowie poznali m.in. słowa: bynajmniej, ambiwalentny, asertywność, melancholia i wiele innych interesujących wyrazów, których użycie nie zawsze bywa takie oczywiste.

Święto upłynęło w miłej i przyjaznej atmosferze. Było okazją do wspólnej zabawy i uśmiechu. Uczniowie natomiast uświadomili sobie, że język polski jest naszym skarbem, symbolem narodowym i zawsze należy go pielęgnować.

Czytaj więcej: Dzień Języka Ojczystego w naszej szkole